تبلیغات
هفت سپهر - حضرت ادریس
 
هفت سپهر
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
چهارشنبه 8 بهمن 1393 :: نویسنده : سید محمد حسینی

حضرت ادریس علیه السلام

 به نام خداوند بخشنده مهربان

 

پیامبری ادریس علیه السلام

حضرت ادریس علیه السلام از جمله پیامبرانى است كه در قرآن کریم، از آنان یاد شده است.خداى سبحان فرمود:

 وَإِسْمعِیلَ وَإِدْرِیسَ وَذَاالْكِفْلِ كُلٌّ مِنَ الصّابِرِینَ

سوره مباركه انبیاء ، آیه 85

 

وَاذكُرْ فِى الكِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّیقاً نَبِیّاً (56) وَرَفَعْناهُ مَكاناً عَلِیّاً (57)

سوره مباركه مریم ، آیات 56 وو 57

 

قرآن کریم ، وى را به صفاتى چون صبر، راستگویى و برخوردار از مقام برجسته توصیف فرموده است.

نظر دانشمندان درباره وى این است كه او نخستین پیامبرى بود كه جبرئیل علیه السلام براى ارشاد و هدایت نسل قابیل - فرزند حضرت آدم علیه السلام -  بر او وحى نازل كرد تا از طغیان و سركشى و كفر خویش دست برداشته و به پیشگاه خداوند توبه نمایند، و طبق دستوراتِ آیین او زندگى كنند.

قرآن کریم، درباره زندگى و دستوراتِ دین و آیین ادریس علیه السلام  مشروحاً سخن نگفته است، چنانكه سند تاریخى و پا برجایى هم از زندگى او در دست نیست. معتبرترین كتابى كه درباره او سخن گفته "تاریخ الحكماء" است كه در اینجا به بیان برخى مطالب پراكنده ‏اى كه در آن وجود دارد مى ‏پردازیم، البته نه به عنوان این‏ كه این مطالب حقایقى بى‏ چون و چراست، بلكه از باب آگاهى.

  

نظریه یك

اندیشمندان در مورد زادگاه و محل نشو و نماى آن حضرت اختلاف دارند. عده ‏اى گفته ‏اند: وى در مصر متولد شده و او را "هرمس الهرامسه" نامیده ‏اند و زادگاهش در «منف» (نام شهرى در مصر) است و نیز گفته ‏اند نام وى به زبان یونانى "ارمیس"بوده كه معناى عربى آن "هرمس" و به زبان عبرى "خنوخ" و در عربى "اخنوخ" تلقى شده است و خداى مهربان او را در قرآن كه به زبان عربى آشكار نازل شده "ادریس" خوانده است.

هرمس (ادریس) از مصر بیرون رفت و در زمین گردش كرد و سپس به آن سرزمین بازگشت، [سرانجام‏] خداوند او را در سن هشتاد و دو سالگى به نزد خود بالا برد (از دنیا رفت) .

 

نظریه دو

دسته ‏اى دیگر معتقدند كه ادریس علیه السلام  در بابِل متولّد و در همانجا بزرگ شد. وى در اوایل عمر خویش از علوم شیث بن آدم كه جدّ اعلاى او بود بهره مى ‏جست و آنگاه كه به حدّ كمال رسید، خداوند بدو نبوّت و پیامبرى عنایت فرمود. آن حضرت، مردمِ فاسد را از مخالفتِ با آیین حضرت آدم و شیث علیه السلام  نهى مى ‏كرد و [در این راستا] عده ‏اى اندك از او اطاعت كرده و بیشتر آنان با وى به مخالفت برخاستند . از این رو او و پیروانش از آن سامان بیرون رفته تا به مصر رسیدند.

ادریس علیه السلام  و همراهانش در مصر اقامت گزیدند و مردم را به امر به معروف و نهى از منكر و اطاعت از خداى مهربان دعوت كردند، چنان‏ كه گفته شده:

وى مردم را به آیین الهى و یگانگى خدا و پرستش آفریدگار و رهایى مردم از عذاب آخرت به وسیله كردار شایسته در دنیا دعوت نمود و آنها را بر بى ‏رغبتى به دنیا و رفتار عادلانه تشویق كرد و دستور داد تا آنگونه كه وى مى ‏گوید نماز به جاى آورند و دستور داد ایام مشخصى در هر ماه روزه بگیرند و آنها را به جهاد براى مبارزه با دشمنانِ دین و آیین خود تشویق و براى دستگیرى از مستمندان به آنان دستور پرداخت زكات را صادر فرمود.

جمله ی " الایمان بالله یورث الظفر: ایمان به خدا پیروزى را در پى داردبرنگین انگشترى وى منقوش بود و بر كمربندى كه هنگام نماز میّت مى ‏پوشید، این جمله نوشته شده بود:

 السعید من نظر لنفسه و شفاعته عند ربه اعماله الصالحه

سعادتمند كسى است كه در كارهاى خویش بیندیشد و كارهاى شایسته ی وى، شفیع او نزد پروردگارش خواهد بود

 

از جمله گفتار آن حضرت این است كه فرمود:

هرگز كسى نمى ‏تواند خدا را بر نعمت‏هایش سپاس گوید، آنگونه كه او نسبت به بندگانش عطا و بخشش فرموده است.

خدا را با نیّت خالص بخوانید و روزه و نمازهاى خویش را نیز خالصانه به جا آورید.

نسبت به دنیادارىِ مردم ، حسد نورزید. زیرا بهره ‏ورى آنان اندك است.

كسى كه از حد كفایتِ زندگى، قانع نباشد، هیچ چیز او را بى ‏نیاز نمى ‏كند.

حیات و زندگىِ روح، در حكمت نهفته است.

 





نوع مطلب :
برچسب ها : ادریس،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سید محمد حسینی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :